YKÄ-päättäjäiset a.k.a. oppimisen festarit

Viimeiset kaksi viikkoa ovat menossa. Päätimme Helsingissä järjestää päättäjäiset popup-hengessä. Ketterän ja kokeilevan kehittämisen idean mukaisesti sen lisäksi (ja sijaan) että kerrotaan toiminnan tuloksista, on kiinnostavaa kertoa ja keskustella ennen kaikkea oppimiskokemuksista. Mitä opitun pohjalta voitaisiin seuraavaksi tehdä?

YKÄ-festareille kokoontui parikymmentä hankkeeseen tavalla tai toisella osallistunutta henkilöä sekä kouluilta, perusopetuslinjalta, mediakeskukselta, yliopistolta ja yhteistyöyrityksistä. Pohjustukseksi jaoimme kolme hankkeen keskeistä oppimiskokemusta:

1. Digitaalisten palvelujen kehittäminen on vaikeaa. Ja lopulta kyse ei ole niinkään digitaalisten palvelujen kuin toiminnan kehittämisestä.
2. Isosti tekeminen on vaikeaa. Pienesti tekeminen onnistuu poikkeuksetta.
3. Loppukäyttäjä on helppo unohtaa. Yhdessä tekemisessä kaikki on kuitenkin mahdollista.

Pidemmittä puheitta laitettiin porukka töihin. Työskentelimme reilun tunnin YKÄ-mallin mukaisesti unelmoiden, unelmia pilkkoen, tekemistä ideoiden ja kokeiluja valmistellen neljän teeman parissa:

1. Koulujen digitaaliset palvelut
2. Tulevaisuuden koulu
3. Käyttäjäkeskeinen opetustoimi

Työskentelyn lopuksi jokainen osallistuja kertoi, mitä aikoo valitsemaansa teemaan liittyvälle unelmalleen tehdä ensi viikolla. Tekeminen myös laitettiin kalentereihin. Tuloksena on parikymmentä kokeilua, jotka vievät YKÄ:n tavoitteita eteenpäin: keskustelua sosiaalisessa mediassa, ehdotuksia oman koulun johdolle, asiaa kokousagendoille, ideoita arkkitehtuurityöhön, viestiä kavereille jne. YKÄ loppuu ja aihiot jäävät eloon vain, mikäli joku niitä vie eteenpäin. Tämän päiväisen jälkeen maailmalla on parikymmentä uutta sertifioitua YKÄ-lähettilästä.

Kiitos kaikille festareilla olleille! Kuten kaikille muillekin, joiden kanssa olemme saaneet tehdä töitä yhdessä.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.